איך לטפל בפריצת דיסק?

EMS clubבריאות, תזונה0 Comments

איך לטפל בפריצת דיסק

אם מתישהו בשנה או בעשור האחרון הרגשתם כאב בגב – אתם ממש לא לבד. 80 עד 90% מהאוכלוסייה יחוו כאבי גב ברמה כזאת או אחרת, לפחות פעם אחת במהלך חייהם, ורובנו יחוו את זה גם הרבה יותר. שריר שנתפס, שינה בתנוחה לא נכונה, התכופפות להרים משהו כבד שהסתיימה בכאב גדול, או פעילות גופנית לא נכונה שהובילה לפציעה; כאבי גב הם בין הכאבים הנפוצים ביותר, ולמרות שהמונח "פריצת דיסק" נשמע כמו משהו גדול – הוא לרוב הגורם לכאבי הגב החמורים שלא נותנים לנו מנוח. למרות שמדובר בתופעה מוכרת, היא נתפסת גם כתופעה מאיימת משום שאנשים רבים בטוחים שפריצת דיסק משמעה ניתוח, למרות שאין כך הדבר. אז איך לטפל בפריצת דיסק בדרך הנכונה ביותר, לפני שרצים לניתוח?

אז מה זה בכלל פריצת דיסק?

לפני שנשאל איך לטפל בפריצת דיסק, בואו נבין קודם כל במה מדובר. עמוד השדרה שלנו בנוי מחוליות רבות. בין אותן חוליות קיימת רקמה סחוסית המהווה חוצץ בין חוליה לחוליה, אותה רקמה, משום שהיא קשיחה מאד, נקראת גם "דיסק". פריצת דיסק היא מצב בה הרקמה הזו זזה ממקומה הטבעי, משתטחת (ולמעשה, מתפוצצת), לא מטיבה לחצוץ בין החוליות ופורצת את גבולות המיקום הרגיל שלה. סיבי הרקמה הסחוסית נקרעים, והחומר הנוזלי שנמצא בתוך אותו דיסק פורץ החוצה. מצב זה גורם לכאבים רבים ולצרות נוספות אחרות, משום שהדיסק הפורץ לוחץ ישירות על עצבי עמוד השדרה, אבל בניגוד למה שאתם אולי חושבים או לתפיסה הרווחת, 90% ממקרי פריצת דיסק לא מסתיימים בסופו של דבר בניתוח, אלא נפתרים בשיטות טיפול אחרות.

איך נזהה פריצת דיסק?

ראשית, גם כאן יש לשבור תפיסה רווחת ולציין כי מרבית פריצות הדיסק מתרחשות דווקא בגיל צעיר, בין גיל 20 ל-40. רוב הפריצות יתרחשו בחוליות הנמצאות בגב התחתון, אך לעיתים יפרצו דיסקים גם בעמוד השדרה הצווארי ויובילו לכאבי צוואר. פריצת דיסק קלאסית, כזו המתרחשת בגב התחתון, תגרום לכאבי גב חזקים (בהתאם לחומרת הפריצה), ולעיתים גם לכאבים ברגליים. עוד יכולים להופיע תסמיני נימול וחוסר תחושה, חולשה בגפיים התחתונות, ובמקרים חמורים גם פגיעה בתפקודה של שלפוחית השתן. הכאבים לרוב ירגישו חזקים יותר בעת צחוק מתגלגל, שיעול או מאמץ בשירותים. בפריצת דיסק באזור הצוואר, ירגיש החולה כאבים בבית השחי, בשכם או בחלק העליון של הכתפיים, ולעיתים הם יכולים אף להמשך במורד הגפיים העליונות ועד לאצבעות. הדרך הקלה לאתר בוודאות פריצת דיסק, היא כמובן דרך בדיקת CT או בדיקת MRI.

הטיפול הקונבנציונלי

רוב פריצות הדיסק יעברו לאחר כ-8 שבועות, בעזרת טיפול תרופתי מתאים. במידה ומדובר בכאבים בינוניים בלבד, גם כדורים משככי כאבים הכוללים חומרים נוגדי דלקת (ארטופן, ארקוקסיה, וולטרן וכו') יספיקו, או משככי כאבים רגילים כמו אקמול ואופטלגין. ברוב המקרים ההמלצה תהיה לשלב פיזיותרפיה עם הטיפול על מנת להאיץ את תהליך ההחלמה ולמנוע יצירת נזק נוסף. חשוב מאד להמשיך ולהשאר פעילים במהלך תהליך ההחלמה, אך בד בבד להמנע מהעמסת משקל או עומס לא רצוי על שרירי הגב, כלומר – ללא הרמת משאות. דוגמה לפעילות נהדרת במהלך תקופת ההחלמה היא שחייה. היא מאפשרת לנו להפעיל את כל השרירים החשובים, מבלי להניח עליהם שום עומס, אפילו לא של משקל הגוף עצמו. את אותו אפקט נוכל לקבל גם באמצעות אימון EMS.

השלב הבא בטיפול

השלב הבא בטיפול, במידה והמטופל לא מגיב למשככי הכאבים או שסובל מפריצת דיסק חמורה יחסית, זה לטפל באמצעות זריקות המיועדות לחסימת תחושת העצב, או לטפל באמצעות סטרואידים, המוזרקים ישירות אל תוך עמוד השדרה. יש לציין כי סטרואידים הם טיפול מצוין לטווח הקצר, מקלים על הכאבים ועל הדלקת (או על בצקת, אם התפתחה במקום), אך אינם מרפאים את פריצת הדיסק לטווח הרחוק. כמו כן, בזמן התקפי כאב חזקים, ניתן לבצע תרגילים לטיפול בפריצת דיסק, כמו שכיבה על הצד בתנוחה עוברית, עם רגליים וברכיים מכופפות כלפי הבטן.

המעבר אל הניתוח

במקרים חמורים במיוחד, בהם כל שאר אפשרויות הטיפול לא עזרו, עוברים לניתוח להסרת הדיסק הפגוע ושחרור הלחץ על העצב הפגוע. במהלך הניתוח מרוקנים את הנוזל שנשפך החוצה מתוך סיבי הרקמה הסחוסית שנקרעו, כך העצב חוזר למקומו והדלקת נעלמת. שיעור ההצלחה של הניתוח הוא גבוה מאד ורוב המטופלים מרגישים הקלה אדירה לאחריו. לאחר הניתוח, יקבלו המטופלים הנחיות ברורות על תרגילים ותנוחות עליהן הם חייבים לשמור, ועל פעולות שאסור להם בשום אופן לעשות על מנת למנוע חזרה של המצב.

אם אתם סובלים מפריצת דיסק או מכאבי גב, נסו את אימון EMS המהפכני, שכל מטרתו היא לספק אימון גופני בטוח, ללא פציעות, שמתאים לכל גיל, ויכול אפילו לסייע בהחלמה בצורה מהירה ובטיחותית, וכל זה ב-20 דקות שבועיות בלבד!

רוצה לדעת איך אימון EMS יכול לעזור גם לך? לחץ כאן לתיאום אימון היכרות

אהבתם? יאללה שתפו...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *