דברים שכדאי לדעת על הצום

Ems Clubכושר0 Comments

דברים שכדאי לדעת על צום

בין שלל הרגעים המיוחדים המבדילים את העם היהודי משאר העולם, יש את יום כיפור – היום בו אנחנו מתלכדים ביחד, רק עשרה ימים אחרי תחילת השנה החדשה, מבקשים סליחה וקובעים יעדים אישיים לשנה חדשה ומוצלחת. וגם – אנחנו צמים. שלא כמו צומות רבים במסורות ותרבויות שונות, שהם מקוטעים (למשל – בצום הרמדאן לא אוכלים בשעות האור אבל אוכלים לאחר רדת החשיכה, באופן קבוע במשך חודש), צום יום הכיפורים הוא צום רצוף של כ – 25 שעות. אם גם אתם צמים ביום כיפור (או בכלל) – חשוב שתכירו את המהלך הפיזיולוגי והשפעתו של הצום על הגוף – ואיך אפשר לשלב צום בשגרת הפעילות הגופנית שלכם.

מה קורה לגוף במהלך הצום?

במצב בריא ומאוזן, המרווחים בין ארוחה לארוחה הם של כשלוש עד ארבע שעות. מרווחים ארוכים מזה הנמשכים עד 15 שעות ואף יותר מכך – מכניסים את הגוף למצב של צום, כאשר הגוף מתחיל להשתמש במחסני האנרגיה שלו (כמו למשל מצבורי השומן ומאגרי החלבון) עבור אנרגיה להמשך הפעילות (אולי זה המקום להזכיר שגם במצב מנוחה, הפעילות השגרתית של מערכות הגוף משתמשת באנרגיה, ועל כן במצב מנוחה אדם בוגר בממוצע משתמש בכ- 1800-2400 קלוריות ליום).

במהלך הצום, הגוף נכנס למעין מצב חירום, כאשר ישנה ירידה ברמות האינסולין ובמאגרי הגליקוגן בכבד, הפעילות ההורמונלית משתבשת (על מנת לאותת לגוף שהגיע הזמן להשתמש במאגרי האנרגיה במקום באנרגיה זמינה שמגיעה מהאוכל). באופן ברור, חלה ירידה ברמת האנרגיה ויש סיכון משמעותי להתייבשות עקב מחסור בנוזלים. ניתן להבין, כי אימון גופני בצום, שהוא תובעני לגוף ודורש ממנו שימוש במשאבים שאינם זמינים לו – לא מומלץ.

בכל זאת מתאמנים? שלושה כללי אצבע לאימון יעיל לקראת הצום

חשוב לקחת בחשבון, שבמהלך הצום הגוף מותש ועייף. על כן, אימון גופני יהיה הדבר האחרון שאתם צריכים במהלך הצום. ההמלצה הגורפת היא לדחות את האימונים הגופניים, ולקיים אותם לפני ואחרי הצום, לאחר שהגוף התאושש. אם אתם לפני תחרות, בשגרת אימונים קפדנית או פשוט אוהבים להתאמן, קבלו שלושה כללי אצבע לאימון יעיל במהלך הצום:

  • צום יום הכיפורים הוא צום שבדרך כלל מתחיל בשעות אחה"צ המאוחרות של יום אחד, ומסתיים בשעות אחה"צ המאוחרות של יום המחרת – תוכלו להתאמן בשני הימים, לפני (מומלץ בשעות הבוקר המוקדמות) וכמה שעות אחרי הצום.
  • במהלך הצום – תוכלו לנוח, ולקיים פעילות גופנית רגועה (כגון הליכה) שתימשך לא יותר משעה אחת. אל תאמצו באופן ניכר את הגוף נטול האנרגיות.
  • שומרים על שגרת אימונים קבועה? וותרו על ארוחות הענק האופייניות טרם ולאחר הצום – ואכלו מעט. לאחר הצום, אכילה מרובה מבלבלת את הגוף וגורמת לו לאגור את האנרגיה שהתקבלה (במאגרי השומן), במקום להשתמש בה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *