כל מה שצריך לדעת על איזון הורמונאלי אצל נשים

Klil Everestבריאות0 Comments

איזון הורמונלי

הידעת? האיזון ההורמונאלי שלכן לא רק משפיע על מצב הרוח והתיאבון… הוא גם משפיע על קצב חילוף החומרים! אצל נשים, האיזון ההורמונאלי משתנה לאורך המחזור החודשי בשילוב פעולה מעורר הערכה של מערכות ובלוטות רבות בגוף. אותו איזון, כאשר הוא מיטבי, מאפשר גם שמירה על משקל תקין, גם חילוף חומרים בריא, ואפילו – מצב רוח טוב. הנה כמה דברים שחשוב שתדעי על המאזן ההורמונאלי בגוף.

מעגל ההורמונים בגוף האישה

אצל נשים בגיל הפוריות, יש עליה וירידה ברמות האסטרוגן, הטסטוסטרון והפרוגסטרון לאורך המחזור החודשי. בתחילת החודש, מיד לאחר הווסת, מתחיל תהליך של עלייה ברמות האסטרוגן, עד לביוץ המתרחש בדרך כלל 14 ימים לפני הווסת, אז רמות האסטרוגן יורדות ורמות הפרוגסטרון מתחילות לעלות – וחוזר חלילה. ויסות ההורמונים נשלט על ידי מגוון בלוטות אנדוקריניות וגם על ידי "הגופיף הצהוב", הקשור במערכת המין והרבייה.

במקרים של חוסר איזון הורמונאלי, אשר עשויים להתרחש טרם הופעת המחזור, במהלך שלב הפוריות ונוטים להתרחש כאשר המחזור החודשי נעלם בגיל הבלות – נשים סובלות ממגוון תופעות גופניות האופייניות לחסרים הורמונאליים.

התופעות של חוסר איזון הורמונאלי – מתי עולה החשד?

חוסר איזון הורמונאלי עשוי להוביל למספר פתולוגיות, ביניהן:

• מחזור חודשי וווסת לא סדירים, כאבים במהלך הווסת, דימום מוגבר או מועט

• תסמונת קדם ווסתית – שינויים ברגישות, במצבי הרוח, במערכת העיכול, וכדומה

• עייפות ו/או נדודי שינה

• אקנה

• גלי חום

• יובש בנרתיק

• פגיעה בצפיפות העצם

• שינויים בקצב הלב ופעימות לב מואצות

• ועוד

פעילות גופנית סדירה – מועילה גם לאיזון ההורמונאלי

גם גברים וגם נשים "מנהלים" מערכת הורמונאלית מרתקת, וההורמונים (גם אצל גברים) קשורים לבריאות הפיזית והנפשית, לרמת הפעילות, למצב הרוח, ואפילו לתפישת העולם.

ההורמונים בגוף שלנו שומרים על איזון בתוך מערכת של בלוטות אנדוקריניות ומסרים עצביים במלאכת מחשבת, כשאחד משפיע על השני. ברגע שפעילות אחת הבלוטות משתבשת, ההשפעות עשויות להיות מרחיקות לכת (עד כדי כך, שדיכאון ושאר מצבים נפשיים קשורים בחוסר איזון הורמונאלי).

אחת הדרכים לשמור על איזון הורמונאלי ולאפשר פעילות תקינה ומיטבית של הבלוטות האנדוקריניות בגוף, היא לשמור על שגרת פעילות גופנית קבועה ומתאימה לכם. הפעילות הגופנית מעלה רמות של אסטרוגן (למשך עד ארבע שעות לאחר האימון), שומרת על ריכוז גבוה של אנדורפינים בדם, מאפשרת רמות גבוהות של אדרנלין וקורטיזול במהלך האימון, ועוד. אימונים גופניים שמתאימים למצב הגופני וליכולות הפיזיות שלכם, אשר מתפתחים ביחד אתכם, ואשר מאפשרים לבנות מסת שריר, גמישות וכוח – יסייעו, בין השאר, גם לאיזון ההורמונאלי – לגברים ולנשים.

עפ"י מחקרים עולה שלמעלה משני שליש מהאוכלוסייה הבוגרת בוחרים שלא לעסוק בפעילות ספורטיבית וזאת כתוצאה מחסמים הקשורים לחוסר זמן, מוטיבציה והעובדה שלא תמיד מכון כושר אינה ברירת המחדל עבורם, כיום קיימות מסגרות רבות ליצירת פעילות ספורטיבית, היתרון ברשת EMS club היא העובדה שמדובר על אימוני כושר אישיים פרטניים ולפיכך מתאימה לכלל האוכלוסייה ונותנת מענה לאותם חסמים, הרשת מציעה מסגרת אימוני כושר בשיטה ייחודית של גריית שרירים חשמלית, המאפשרת אימונים קצרים ואינטנסיביים על פני רק עשרים דקות, פעם בשבוע. התקשרו אלינו: 2338* – וקבעו אימון כבר עכשיו!

לרשת צוות של מאמני כושר אישיים בסניפים ברחבי הארץ שיבנו תוכנית אימונים המותאמת לצרכיכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *