יום סיירות הוא למעשה שלב ראשון במיון מועמדים לשירות הביטחון ליחידות עילית. מדובר במיונים המתמקדים בהיבט הפיזי והמנטלי, הם מיועדים לבעלי פרופיל קרבי שמעוניינים להתקבל ליחידות מובחרות כגון סיירת מטכ"ל, שלדג, קורס חובלים ועוד.

ישנם שלושה מגבשים שמנהלים את יום הסיירות, הם אחראים על הפעילויות השונות ואורכן. המגבש הראשי מגיע מסיירת מטכ"ל, הוא שקובע את עיקר הפעולות. ישנו מגבש נוסף מחובלים שלא לוקח חלק דומיננטי בתהליך, ומגבש משייטת שאתם תשמעו ממנו רק אם הוא יראה בכם פוטנציאל. יום הסיירות מחולק לארבעה אקטים, שמה שמשותף להם הוא תחרות בריאה. ארבעת האקטים כוללים ספרינטים, שקים, חפירת בורות, אלונקה סוציומטרית ולפעמים גם זחילות. נקודה חשובה שכדאי לזכור היא שכל אקט נמשך במקסימום חצי שעה, כך שלא משנה כמה קשה לכם ואתם רוצים לפרוש, תזכרו שזה יגמר במהרה.

מהי ההכנה האופטימלית שתעזור לכם להתכונן נפשית ופיזית?

תכנית אימונים איכותית ויעילה תיקח בחשבון מספר קריטריונים, לדוגמא זמן האקט וזמני מנוחה, רמת המתגבשים הכללית של אותו מחזור וניתוח אישיות המגבשים. כל אלו מהווים תנאי הכרחי כדי להתכונן כיאות ליום הסיירות. השלב הראשון בתהליך ההכנה מתחיל כחודשיים לפני יום סיירות. בשלב הזה המטרה היא בעיקר להרגיל את הגוף ולחזק את השרירים לעבודה מאומצת.

אימונים אלו יכללו אימונים בים ובחול עמוק, כדי שתוך חודשיים הגוף כבר יהיה רגיל למצבים אלו. השלב השני מתרחש כחודש לפני יום הסיירות. בשלב זה מדמים בצורה מציאותית ימי סיירות. ימים אלו מועברים ע"י מגבשים שמייצרים אווירת תחרות, שומרים על דיסטנס ומנסים לשבור את החניכים ולגרום להם לפרוש. סימולציות אלו מתבצעות במיקום בו יתקיים יום הסיירות, כדי להפגיש את החניכים עם השטח ולאפשר להם להכיר אותו מקרוב. בשלב השלישי והאחרון מתבצע אימון אישי לכל חניך, המטרה היא להכיר לחניך התנהגויות שונות של מגבשים בזמן האקטים השונים. כמו כן, כל חניך מקבל נקודות לשיפור, על מנת שביום הסיירות ידע להתנהל בצורה אופטימלית ובכך להעלות את סיכוייו להתקבל.

מה הם השינויים שנערכו בימי סיירות בשנים האחרונות?

ראשית כל, מיקום האירוע הוחלף. הדיונות שעד כה שימשו מיקום קבוע לכמות נכבדת של ימי סיירות, כבר לא מהוות אתגר מספק. היות והמטרה היא למפות את החניכים החלשים, יש צורך במכשולים משמעותיים יותר. לכן הוחלט על חוף פלמחים כמיקום מתאים, החול הרך מאפשר לעלות את רמת הקושי.

תרגיל נוסף שהצטרף בשנים האחרונות הוא תרגיל הזחילה. הזחילה יכולה להתרחש בכל צורה, בהתאם ליצירתיות המגבשים. מעבר לכוח הפיזי, תרגיל זה בא לבחון יכולת התמדה. כך שעדיף לזחול לאט יותר אך בקצב אחיד ולא לעצור, מאשר להתחיל מהר ואז לעצור באמצע. השינוי האחרון נוגע לפרישה מהגיבוש. עד כה ניתן היה לפרוש מהגיבוש עצמאית או בשל פציעה, ולאחרונה יצאה החלטה כי גם המגבש יכול להחליט להפריש חניכים שאינם מתאימים.

* אימון EMS ניתן לבצע מעל גיל 18.