להיות איירון מן – מזונות עשירים בברזל

EMS clubבריאות, תזונה0 Comments

מזונות עשירים בברזל

אם לאחרונה הרגשתם חולשה, עייפות, רגישות לקור ואף חוסר תאבון, רוב הסיכויים שאתם סובלים ממחסור בברזל. אבל אל תבהלו, אתם לא מיוחדים. רובנו סובלים ממחסור בברזל, באופן כזה או אחר, והדרך הפשוטה, היעילה והמהירה לשנות את המצב ולהחזיר לעצמנו את האנרגיות הנדרשות היא לשנות את התזונה שלנו בכדי שתכיל מזונות עשירים בברזל והגוף יוכל להשתקם. מחסור בברזל יכול להופיע בכל שלב בחיים, וניתן לזהותו בבדיקת דם פשוטה, לכן אם אתם סובלים מהתסמינים שצוינו, התחילו קודם כל בבדיקה שתראה את החוסרים שיש לכם בגוף, ואז תעבדו על שינוי התזונה.

למה הברזל כל כך חשוב עבורנו בעצם?

לפני שנדבר על אלו מאכלים כדאי להוסיף לתפריט היומי, בואו נבין למה הברזל כל כך חשוב עבורנו. ברזל הוא חלק מקבוצת המינרלים שהגוף שלנו זקוק לה, על מנת להפעיל תהליכי ויסות ובקרה בגוף. הברזל נועד בכדי לקחת חמצן מהריאות ולהוביל אותו לשאר הגוף, דרך תאי הדם האדומים. הברזל הוא מרכיב חיוני עבורנו כבר מגיל צעיר. כל תינוק החל מהחודש הרביעי לחייו (ואצל פגים החל מהחודש השני) מקבל בהנחיית משרד הבריאות תוספת של ברזל על מנת להבטיח גדילה תקינה. מחסור בברזל יכול לגרום לתינוקות לפתח אנמיה ולחוות עצירה בגדילת הגוף והשרירים. אצל מבוגרים, מחסור בברזל נקרא "אנמיה" המתבטא ברמת המוגלובין נמוכה בדם ויכול לגרום לכאבי ראש, עייפות, סחרחורות, חולשה, ירידה בלחץ הדם ועוד.

מי בסכנה לסבול ממחסור בברזל?

רוב הברזל בתזונה שלנו מגיע מבשר ודגים, לכן אלו שנמצאים בסכנה הגדולה ביותר לסבול ממחסור בברזל הם צמחונים וטבעונים שאינם צורכים חלבון מן החי. עוד נמצאים בסכנה אנשים שבוחרים בדיאטות לא מאוזנות (מתבגרים ובני נוער בפרט), נשים הסובלות ממחזור חודשי קשה, קשישים שסובלים מתחלואה גבוהה, נשים בהריון, ומבוגרים בעלי בעיות וזיהומים במעיים המקשים על ספיגת הברזל. כמעט בכל המצבים הללו, ניתן לטפל באמצעות מזונות עשירים בברזל שיאזנו את הגוף.

מזונות עשירים בברזל

כיום קיימים שני מקורות טבעיים לברזל – החי והצומח. המקור מן החי (בשר אדום, איברים פנימיים כמו כבד וטחול, בשר הודו ועוד) מגיע מוכן לספיגה והגוף שלנו מקבל אותו בצורה אופטימלית. המקור מן הצומח אינו נספג באותה יעילות על ידי הגוף, לכן כמות הברזל שנקבל מאותו מזון (גם אם בתיאוריה הוא עשיר מאד בברזל) היא נמוכה יותר (אך עדיין חשובה!). מקורות מן הצומח הם קטניות כמו עדשים, חומוס ואפונה, אגוזים, וירקות עליים כמו בזיליקום, סלרי וכרוב.

דרכים נוספות להגדיל את צריכת הברזל

לא רק מה אנו אוכלים משנה את צריכת הברזל, אלא גם איך. למשל, ויטמין C מאד מסייע לספיגת הברזל בגוף, לכן מומלץ מאד לצרוך מזונות עשירים בברזל לצד מזונות עשירים בויטמין C כגון מיץ פרי הדר, תות שדה, קיווי, גמבה, אננס, עגבניות, גויאבה ועוד. בניגוד לויטמין C, ישנם מזונות שמעכבים את ספיגת הברזל לכן מומלץ להמנע מהם כאשר צורכים ברזל, כגון קפה ותה, סידן המצוי במוצרי חלב, סיבים (ירקות שורש, קמח מלא, סובין חיטה ועוד) וקקאו. רוב הדברים הללו (במיוחד הסיבים והסידן) כן חשובים לתזונה שלנו, לכן לא מומלץ לוותר עליהם, אלא פשוט לצרוך אותם במהלך ארוחה אחרת, שאיננה מכילה ברזל.

ברזל ופעילות גופנית

אלו המתחילים בפעילות גופנית סדירה יכולים לסבול אף יותר ממחסור בברזל שכן הברזל מתנדף מהגוף ביחד עם הזיעה לפני שהוא נספג כראוי, לכן אם אתם מתכננים לאמץ לכם שגרת אימונים סדירה, מומלץ להתחיל להוסיף מזונות עשירים בברזל אל התפריט שלכם או לקחת תוספי ברזל בכדור או טיפות. אם אתם מחפשים אימון יעיל ואפקטיבי שעדיין ישאיר לכם זמן לתכנון הארוחות העשירות בברזל שלכם, נסו את אימון EMS, אימון כושר אישי קצר של 20 דקות שבועיות שיעשה את כל ההבדל.

רוצה לדעת איך אימון EMS יכול לעזור גם לך? לחץ כאן לתיאום אימון היכרות

אהבתם? יאללה שתפו...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *